CÉGTÖRTÉNET - POLARIS

Idén már több, mint 50 éve, hogy a Polaris szabadidős és haszongépjárműveket gyárt. A Polaris termékskáláján az alábbi termékek találhatók meg: motoros szánok, ATV-k, vízijárművek, Victory motorkerékpárok, illetve Polaris Ranger modellek.

A Polaris jelenleg egyike a világ egyik legnagyobb motoros szánokat gyártó cégeinek. Az ATVk és vízijárműveket tekintve pedig az egyik legnagyobb amerikai gyártóként tartják számon. 1998-ban kezdték meg a Victory motorkerékpárok sorozatgyártását. 2005-ban a Polaris forgalma megközelíteete az 1,9 milliárd dollárt.

A Polaris elsősorban közvetlenül hivatalos viszonteladók felé értékesít. A Polaris Industries Inc.-t jegyzik a tőzsdén.

A Polaris központja Minneapolis-ban található, és az alábbi városokban rendelkezik fejlesztési, gyártási, illetve disztribúciós egységgel: Roseau, Osceola, Spirit Lake, St. Croix Falls. Az alábbi országokban, városokban a Polaris 100%-os tulajdonú leányvállalatokkal rendelkezik: Winnipeg/Manitoba, Ballarat/Ausztrália, Passy/Franciaország, Askim/Norvégia, Ostersund/Svédország, Glouchester/Egyesült Királyság. A motorokat Hudson-ban gyártják, a Fuji Heavy Industries Ltd.-vel közösen.


STRATÉGIAI SZÖVETSÉG A KTM-EL

2005-ben a KTM és a Polaris stratégiai szövetségre lépet egymással.
Mindkét cég igen nagy tapasztalattal bír a sport járművek terén saját területükön. Az együttes forgalmuk évi 2,4 milliárd USD-t tesz ki. Ezzel az együttműködéssel a KTM fokozhatja jelenlétét Észak-Amerikában és felgyorsíthatja az ATV modellprogram fejlesztését. Az együttműködés egyelőre 2 évre köttetett. Ezután mindkét cég külön dönthet merre tovább. Egyelőre mindkét cég önállóan végzi tovább üzleti tevékenységét. 2004-ben a Polaris 270 000 járművet adott el. Ezzel a legnagyobb nem japán ATV és hószán értékesítő a világon.

A Polaris a partnerség bejelentésével egyidejűleg 24%-os részvénycsomagot vásárolt a KTM Power Sports AG-ben, amely a KTM Sportmotorcycles AG 99.7%-os tulajdoni hányadát birtokolja jelenleg. Stefan Pierer, aki jelenleg a KTM Power Sports vezérigazgatója, a Polaris igazgatótanácsába lett jelölve. Tom Tiller, a Polaris igazgatóságának elnöke pedig a KTM felügyelő bizottságában kapott helyet ezzel egyidejűleg. A két év alatt a stratégiai partnerség elsősorban a disztribúciós lehetőségek kiaknázását jelenti. A Polaris jelentős Észak-Amerikai dealer hálózatát bocsátja a KTM rendelkezésére. Míg néhány európai országban (Német, Cseh, Szlovák) a KTM hálózaton keresztül értékesítik majd a Polaris ATV-ket. A termékfejlesztés során know-how csere, és R&D kapacitások megosztása merült fel mint együttműködési lehetőség. A gyártás során is jelentős lesz a partneri kapacitás kihasználása. A KTM blokkokat szállít majd a Polarisnak. A tervekben van Polaris ATV-k összeszerelése Mattighofenben, a KTM központi telephelyén, kizárólag az európai piacok számára.

MOTOROS SZÁNOK

A Polaris 1954 óta gyárt motoros szánokat. Azóta folyamatosan törekszik modelljeinek továbbfejlesztésére, és számos újítást vezetett be, mint például a független első felfüggesztés, a hidraulikus fékrendszer, a hosszú rugóutas hátsó felfüggesztés. A Polaris elsősorban a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően vált piacvezetővé, és ezt a pozíciót a mai napig sikerült megőriznie. 2004-ben dobta piacra a forradalmian új IQ motoros szán platót, melynek köszönhetően a szán kiválóan alkalmazkodik a terepviszonyok változásához. Hasonlóan forradalmi újítás a Liberty Cleanfire Injection típusú motor bevezetése, mely kiváló teljesítménye mellett megfelel a legszigorúbb környezetvédelmi követelményeknek is.

ATV

1985-ös piacra lépése óta a Polarisnak sikerült piacvezető pozíciót kiharcolnia, illetve hosszú távon megtartania azt. Köszönhető ez elsősorban a folyamatos fejlesztéseknek, illetve a lehető legszélesebb termékskálának. 2004-ben az All-Terrain Pickup nyerte el az ATV magazin "Az Év ATV-je" díját. Egyébként továbbra is ez a piaci szegmens fejlődik a legdinamikusabban.

RANGER

1997-ben fejlesztette ki és dobta piacra a Polaris az egyedülálló Polaris RANGER nagy teljesítményű haszongépjármű modellt, mely bármilyen szélsőséges tereppel megbirkózik. Fontosabb jellemzői közül mindenképpen ki kell emelnünk az automata sebességátvitelt, a két, egymás mellett elhelyezett ülést, illetve a rendkívüli vontatókapacitást.

VÍZIJÁRMŰVEK

A Polaris 1992 óta gyárt vízijárműveket, melyek megfelelnek mind a környezetvédelmi mind a teljesítménybeli kihívásoknak. 2003-ban a Polaris MSX 140 nyerte el a WaterCraft World magazin "az Év Vízijárműve" díját.

VICTORY MOTORKERÉKPÁROK

1998-ban gördült le a szalagról az első Victory motorkerékpár, lendülete azóta is töretlen. 2002-ben az újonnan kifejlesztett Victory Vegas számos díjat nyert el, többek között a "Legjobb Motor", "Az Év Motorja", illetve a "Legjobb Új V-Twin Motorkerékpár" díjakat.

RUHÁZAT ÉS KIEGÉSZÍTŐK (PG&A)

A Polaris ruházati és kiegészítő termékek széles skáláját forgalmazza. A termékpalettán a teljesség igénye nélkül az alábbi termékek találhatók: bukósisakok, motoros kesztyűk, motoros szemüvegek, rövid és hosszú ujjú pólók, fürdőruha, melegítők, utazótáskák, csörlők. 1999 óta a Polaris több mint 2000 kiegészítő terméket fejlesztett ki és dobott piacra. 2000 októbere óta a már említett termékek az interneten is megvásárolhatók.


A POLARIS INDUSTRIES INC. TÖRTÉNETE

A Polarist 1954-ben Roseau-ban, (Minnesota), egy, a kanadai határtól nem messze fekvő településen alapították. A cégalapítók, Edgar Hetteen, David Johnson és Allan Hetteen a motoros szán - melyet eredetileg a téli közlekedés megkönnyítésére használtak a prémvadászok, favágók és sportolók - általuk kifejlesztett változatára alapították a céget.

Edgar Hetteen egészen 1960-ig vezette a céget. 1960-ban fivére, Allan vette át a cégvezetést. 1968-ban egy nemzetközi cégcsoport, a Textron vette meg a céget.

A nyolcvanas évek elején a Polaris csődközeli helyzetbe került. 1981-ben a Textron úgy döntött, megválik részesedésétől, melyet végül a W.Hall Wendel Jr. által vezetett managementnek adott át, újjáélesztve ezzel a Polarisra jellemző szellemiséget.

Az elmúlt 20 év során a cég fokozatosan visszahódította piacvezető pozícióját a motoros szán termékcsoportban, illetve folyamatosan bővítette termékskáláját (ATVk-kel, vízijárművekkel, haszongépjárművekkel, motorkerékpárokkal). A Polaris mára mintegy 3800 főt foglalkoztató, 1,6 milliárd dolláros forgalmat bonyolító vállalkozássá nőtte ki magát. 1999-ben Thomas Tiller követte Wendelt a vezérigazgatói székben, határozott, agresszív célkitűzésekkel. Szilárd pénzügyi vezetésének, agresszív marketingstratégiájának, illetve nem utolsó sorban igényes, minőségi termékeinek köszönhetően a Polaris ma a világ egyik piacvezető cége a motoros szánok, a vízijárművek és ATVk termékcsoportban.

A POLARIS 50 ÉVE: VISSZATEKINTÉS

1954 július 21-én megalakul a Polaris. A "Polaris" név (jelentése: Sarkcsillag) a cég központjának északi elhelyezkedésére utal.

1956 Orlen Johnson először vezeti a Polaris motoros szánt, melyet David Johnsonnal és Paul Knochenmus-szal együtt alkotott meg. A járművet hamarosan 465 dolláros áron adják el a fatelep tulajdonos H.F. "Pete" Petersonnak.

1956 Allan Hetteen megalkotja a 2. számú motoros szánt, mely a ma is forgalomban lévő legrégebbi Polaris motoros szán, és a roseau-i Polaris Experience Center-ben tekinthető meg.

1959 Gyártani kezdik a "Swamp Buggy"-t, mely a motoros szán egyik változata. Nyáron gumival, télen pedig sítalppal felszerelve használható.

1962 Beindul a termelés a modern roseau-i gyárban. A bővülés lehetővé teszi a Polaris számára a termelés növelését, illetve további 100 fő foglalkoztatását.

1964 A Polaris bevezeti az első sportos, elülső motoros szánját, a Mustangot.

1976 Megjelenik a Polaris első folyadékhűtéses motorral felszerelt járműve, a TX-L 340, mely rendkívül népszerű mind a hivatásos sportolók, mind pedig a hobbimotorosok körében.

1979 A Polaris piacra dobja első független első felfüggesztéssel (IFS) rendelkező motoros szánját, az 1980 TX-L Indy-t.

Az 1970-es évek vége: 1968-ban a Textron azért vette meg a Polarist, mert akkoriban rohamosan bővült, és rendkívül nyereséges volt a motoros szán üzletág. Ezzel szemben az 1970-es években visszaesett a motoros szánok értékesítése. A hetvenes évek végére a Textron már meg akart szabadulni a veszteséges üzletágtól. Az 1980-ban kinevezett W. Hall Wendel egyik fő feladata az volt, hogy eladja a Polarist.

1981 július 21-én a Textron eladja a Polaris Üzletágat egy befektetőkből, illetve a Polaris vezetőiből álló csoportnak. Ennek köszönhetően válik ismét függetlenné a Polaris.

1985 márciusában a Polaris belép az ATV piacra. A Roseau-ban gyártott első Polaris ATV-t (a négykerekű Trail Boss-t) első ízben Rudy Perpich, Minnesota kormányzója próbálja ki.

1987 A Polaris új tulajdonosa a Polaris Industries L.P. 20 dolláros árfolyamon kezdik jegyezni a cég részvényeit az Amerikai Értéktőzsdén.

1988 42 év után visszavonul David Johnson, a Polaris egyik alapítója.

1989 A SNOWMOBILE magazin szavazásán a Polaris Indy 500 nyeri el az "Évtized Motoros szánja" címet.

1990 Beindul a gyártás a Polaris új, Osceola-ban (WI) található egységében.

1991 A Polaris piacra dobja első vízi járművét (PWC), az SL650-est.

1994 A cég újabb gyártási egységet nyit Spirit Lake-ben (LA).

1995 A cég történetében először éri el az 1 milliárd dolláros éves árbevételt.

1997 Vermillion-ban (SD) megnyílik a cég új disztribúciós központja.

1997 Bemutatkozik a Victory névre keresztelt motorkerékpár: Al Unser Jr, Indy car bajnok, az új V92C nyergében jelenik meg a zsúfolt Planet Hollywood étteremben.

1998 július 4-én hivatalosan is beindul Spirit Lake-ben a Victory motorkerékpárok sorozatgyártása.

1998 Tom Tiller lesz a Polaris új elnöke, W. Hall Wendel Jr pedig a vezérigazgatója.

2000 Bemutatkozik a Polaris első, kifejezetten gyermekek számára kifejlesztett motoros szánja, a 120 XCR.

2001 A cég piacra dobja a Victory motorkerékpárok második generációját, a Freedom™; V-Twin-t.

2002 Bbemutatkozik az új sport quad, a Predator 500-as.

2003 A Polaris kifejleszti és piacra dobja az első elektronikus üzemanyag fecskendezésű ATV-t, a Sportsman 700 Twin EFI-t.

2004 Piacra kerül a motoros szánok új generációja, a 900 Fusion™, és a 900 RMK.

2004 Felavatják a cég úttörőnek számító fejlesztési egységét Wyoming-ban.

A POLARIS SZÁMOKBAN

A Polaris Industries Incorporated megalakulása: 1954
Az első Polaris motoros szán gyártásának éve:   1954
A Polaris belép az ATV piacra:   1985
A Polaris belép a vízi járművek piacára:   1992
A Polaris kifejleszti a Ranger-t:   1997
Legyártják az első Victory motorkerékpárt:   1998
A Polaris alkalmazottjainak száma:   3800

PÉNZÜGYI ADATOK*

Forgalom: $ 1.870.000.000
Árbevétel:   $ 198.000.000
Nettó árbevétel:   $ 136.000.000
Motoros szánok forgalma:   $ 257.000.000
ATVk forgalma:   $ 1.240.000.000
Victory motorkerékpárok forgalma:   $ 99.000.000
PG&A forgalom:   $ 274.000.000
Motoros szánok forgalma(az összforgalom százalékában):   14 %
ATVk forgalma(az összforgalom százalékában):   66 %
Victory motorkerékpárok forgalma:   5 %
PG&A forgalom:   15 %

* 2005-ös adatok

VISZONTELADÓK

Összes viszonteladó: 1916
Motoros szán viszonteladók:   969
ATV viszonteladók:   1693
PWC viszonteladók:   746
Victory viszonteladók:   318
Haszongépjármű viszonteladók:   1062

 

Sajtómegjelenés VICTORY HAMMER S teszt az RTL Klub Autómánia című műsorában. Tovább
Akció! Kezdd a szezont egy vérbeli amerikai nyergében! Tovább
Victory Vegas videó Felkerült a Motorrevüre egy Victory Vegas tesztajánló videó. Tovább
A VICTORY MEGÉRKEZETT MAGYARORSZÁGRA! 2 év várakozást követően megérkezett magyarországra a Victory család, a 2010-es Motorshow-n debütált márka. Immáron megtekinthető és kipróbálható magyarországon a Budaörsi bemutatóteremben. (2040 Budaörs, Kinizsi u. 18/A. (a TESCO mögött), TEL: 23/444-096, FAX: 23/444-097)
 
   Minden jog fenntartva! Meteor Motortech Kft.